Kötélhajó Vitorlás és Kisgéphajós Iskola
Vitorlás és kisgéphajóvezető tanfolyam
Házivizsga - Tudásfelmérő teszt

Köszöntünk a fedélzeten :)
Ha Növendékünk vagy, és így már végigolvastad és értelmezted a Kapitányképzés tananyagát, ellenőrizd le tudásod, hogy a gyakorlati oktatásra elméletből felkészülten gyere!

Ha érdeklődőként látogattál el hozzánk, akkor ez remek alkalom, hogy kiderüljön, szükséges-e Neked is részt venni a Kötélhajó Vitorlás és Kisgéphajós Iskola kishajós elméleti tanfolyamán, ahol az átadott ismeretanyaggal a Növendékeiket ilyen kérdések megválaszolására is, és a majdani biztonságos hajózásra is felkészítjük!

Hatósági vizsga előtti záró teszt

Kedvtelési célú kishajóvezető - Hatósági vizsga előtti záró teszt

Kérünk, írd be a
a neved*:



A telefonszámod:



Az eredményed elküldéséhez az email-címed*:



1. Milyen távolságban kezdjük meg a kitérési manővert?

Az éppen elegendő távolságban kell elkezedeni elfordulni a másik hajó útjából, ami általában kb. 1,3 - 2,5 hajóhossz.

"A kitérésre kötelezett hajónak nem szabad az utolsó pillanatig halogatni a kitérési manőver megkezdését, inkább illik figyelemfelkeltő módon, jó előre, 10-20 hajóhossz távolságban határozott irányváltoztatással jelezni: Igen tudom, hogy nekem kell kitérnem, nyugodtan menjetek tovább, én biztosan kitérek."

A Hajózási Szabályzat szerint hullámmentes vizen 300 méterre a várható találkozási pont előtt kell elkezdeni a kitérési manővert.



2. Melyik szél dönti meg a vitorláshajót?

A menetszél

A valódi szél

A látszólagos szél



3. Mit tesz a szél a vitorlával? Mitől keletkezik a hajót mozgató hajtóerő a vitorlán?

A vitorla körül cirkuláló levegőt a vitorla külső (lee) oldalán gyengíti, a belső (luv) oldalán erősíti a valódi szél.

A vitorla körül cirkuláló levegőt a vitorla külső (lee) oldalán erősíti, a belső (luv) oldalán gyengíti a látszólagos szél.

A vitorla körül cirkuláló levegőt a vitorla külső (lee) oldalán erősíti, a belső (luv) oldalán gyengíti a valódi szél.



4. Mikor nevezzük luvgierig-nek a hajót?

Ha elengedett kormánnyal a széltől el akar fordulni. Az árboc hátra döntésével állítható ilyenre.

Ha elengedett kormánnyal a szél felé akar fordulni. Az árboc hátra döntésével állítható ilyenre.

Ha elengedett kormánnyal a szél felé akar fordulni. Az árboc előre döntésével állítható ilyenre.



5. Beépített Otto-motorral rendelkező kishajónál milyen műveletet kell végrehajtani minden motorindítás előtt?

Az ékszíj feszességének ellenőrzését

A motortér teljes kiszellőztetését.

A hűtőrendszer elzáró szelepeinek zárását.



6. Milyen folyamatok zajlanak a kétütemű Otto-motor hengerében, miközben a dugattyú a hengerfej felé mozog?

Az üzemanyag-levegő keverék elősűrítése, az égéstermékek kiáramlása, sűrítés, begyújtás, égés.

Az üzemanyag-levegő keverék elősűrítése, az égéstermékek beáramlása, sűrítés, begyújtás, égés.

Az elősűrített üzemanyag-levegő keverék beáramlása, az égéstermékek kiáramlása, sűrítés, begyújtás, égés.



7. Mi történik az orrvitorlával beggeléskor?

A csapásváltás után orrvitorla behúzó-pontja a LUV oldalon van, a sott a vantnira feszül, ezért az állásszöge negatív lett, a rajta keletkező erő iránya a hajót nem előre húzza, hanem "lefordítja az orrát a szélről"! A Halzolás gyorsabb végrehajtása érdekében használjuk így a vitorlát.

A csapásváltás után orrvitorla behúzó-pontja a LEE oldalon van, a sott a vantnitól távol van, ezért az állásszöge pozitív lett, a rajta keletkező erő iránya a hajót nem előre húzza, hanem "lefordítja az orrát a szélről"! A Forduló gyorsabb végrehajtása érdekében használjuk így a vitorlát.

A csapásváltás után orrvitorla behúzó-pontja a LUV oldalon van, a sott a vantnira feszül, ezért az állásszöge negatív lett, a rajta keletkező erő iránya a hajót nem előre húzza, hanem "lefordítja az orrát a szélről"! A Forduló gyorsabb végrehajtása érdekében használjuk így a vitorlát.



8. Mi a "dirk"? Hol található? Mi a feladata?

A dirk az állókötélzet része, a hátsó oldalon lóg az árbocról. A dirk a bumot (a nagyvitorla alsó merevítő rúdját) tartja meg, amikor a grósz (a nagyvitorla) nincs kifeszítve.

A dirk a futókötélzet része, a hátsó oldalon fut ki az árbocból. A dirk a bumot (a nagyvitorla alsó merevítő rúdját) tartja meg, amikor a grósz (a nagyvitorla) nincs kifeszítve.

A dirk a futókötélzet része, a bum alatt fut ki az árbocból. A dirk a bumot feszíti meg lefelé egy beilleszthető racsnis csörlőkar segítségével, hogy a nagyvitorla ne halzoljon.



9. Mi a hagyományos hajóépítés sorrendje?

Először a merevítő vázszerkezet (a bordák, a hossz bordák és a gerinc) kerül kialakításra, a külhéj (fa hajóknál a karvel, klinker vagy a diagonál palánkozás) csak ez után épül rá erre.

Először a külhéj (fa hajóknál a karvel, klinker vagy a diagonál palánkozás) készül el, majd ezután következik ennek a merevítése a bordák a hossz bordák és a gerinc segítségével.

Először a merevítő vázszerkezet (a kompozit hajótest) kerül kialakításra majd a külhéj laminálásával erősítik fel a karvel, a klinker vagy a diagonál palánkozatot.



10. A kétütemű motor abban (is) különbözik a négyütemű motortól, hogy:

A kétütemű motoroknál 2 főtengely fordulat alatt zajlik le 1 munkaciklus, a négyütemű motorok esetében 4 főtengely fordulat alatt zajlik le 1 munkaciklus.

A kétütemű motoroknál 1 főtengely fordulat alatt zajlik le 1 munkaciklus, a négyütemű motorok esetében 2 főtengely fordulat alatt zajlik le 1 munkaciklus.

A kétütemű motoroknál 1 főtengely fordulat alatt zajlik le 2 munkaciklus, a négyütemű motorok esetében 1 főtengely fordulat alatt 4 munkaciklus zajlik le.



11. Mi a "metacentrum"? Milyen hatással van a hajó stabilitására?
*****
Ha a metacentrum a súlypont ALATT van, akkor stabil úszáshelyzetről beszélünk. (Metacentrum: A nyugalmi és a megdőlt helyzetben ható felhajtóerő hatásvonalainak metszéspontja)

Ha a metacentrum a súlypont FELETT van, akkor labilis úszáshelyzetről beszélünk. (Metacentrum: A nyugalmi és a megdőlt helyzetben ható felhajtóerő hatásvonalainak metszéspontja)

Ha a metacentrum a súlypont FELETT van, akkor stabil úszáshelyzetről beszélünk. (Metacentrum: A nyugalmi és a megdőlt helyzetben ható felhajtóerő hatásvonalainak metszéspontja)



12. Mi a különbség a hajóút és a víziút között?

A hajóút a vízi útnak a legnagyobb vízállásnál hajózásra használt és jelzésekkel kitűzött része.

A hajóút a vízi útnak az adott vízállásnál hajózásra használt és jelzésekkel kitűzött része.

A víziút a hajóútnak az adott vízállásnál hajózásra használt és jelzésekkel kitűzött része.



13. Mi a laterális kitűzés? Milyen jelzést használnak?

A laterális szó folyásirány szerinti kitűzést (egész pontosan: oldalak szerinti kitűzést) jelent. A balparton zöld háromszög tetőjelű oszlop vagy bója (zöld úszó), a jobbparton piros téglalap tetőjelű oszlop vagy bója (piros úszó) a jele.

A laterális szó folyásirány szerinti kitűzést (egész pontosan: oldalak szerinti kitűzést) jelent. A balparton piros téglalap tetőjelű oszlop vagy bója (piros úszó), a jobbparton zöld háromszög tetőjelű oszlop vagy bója (zöld úszó) a jele.

A laterális kitűzés égtájak szerinti kitűzést jelent. A balparton zöld háromszög tetőjelű oszlop vagy bója (zöld úszó), a jobbparton piros téglalap tetőjelű oszlop vagy bója (piros úszó) a jele.



14. Hol helyezik el a kardinális bójákat és hogyan jelölik azokat?

Az "Északi bóját" (Felfelé, a térkép északi oldala felé mutató két fekete nyíl tetőjelként és felül sárga, alul fekete csíkozás) az Északi sark irányából kell kerülni úgy, hogy az tőlünk Dél felé legyen. A Balatonon ilyen bójákkal a Zamárdi előtti vízterületen találkozunk, a "Tihanyi cső" déli oldalát jelölik.

Az "Északi" bóját (Felfelé, a térkép északi oldala felé mutató két fekete nyíl tetőjelként és felül fekete, alul sárga csíkozás) az Északi sark irányából kell kerülni úgy, hogy az tőlünk Dél felé legyen. A Balatonon ilyen bójákkal a Zamárdi előtti vízterületen találkozunk, a "Tihanyi cső" déli oldalát jelölik.

Az "Északi" bóját (Felfelé, a térkép északi oldala felé mutató két fekete nyíl tetőjelként és felül fekete, alul sárga csíkozás) a Déli sark irányából kell kerülni úgy, hogy az tőlünk Észak felé legyen. A Balatonon ilyen bójákkal a Tihany előtti vízterületen találkozunk, a "Tihanyi cső" északi oldalát jelölik.



15. Melyik hajó útjogos, ha egyiknek jobbra, a másiknak balra fújja a szél a vitorláját?

Az a vitorláshajó útjogos, amelyik jobbról kapja a szelet, és így jobbcsapáson, steuerboardon halad.

Az a vitorláshajó útjogos, amelyik balról kapja a szelet, és így jobbcsapáson, backboardon halad.

Az a vitorláshajó útjogos, amelyik jobbról kapja a szelet, és így jobbcsapáson, backboardon halad.



16. Milyen szabályok szerint közlekednek a csónakok és vízi sporteszközök?

Csónak vagy vízi sporteszköz más hajóval történõ találkozás, keresztezés és elõzés esetében a kishajóra vonatkozó szabályokat alkalmazza.

Csónak vagy vízi sporteszköz más hajóval történõ találkozás, keresztezés és elõzés esetében a tavi hajózásra vonatkozó szabályokat alkalmazza.

Csónak vagy vízi sporteszköz más hajóval történõ találkozás, keresztezés és elõzés esetében a sporthajókra vonatkozó szabályokat alkalmazza.



17. Mi a kerékhatás?

A kerékhatást úgy képzeld el, mintha a hajó alja egy keréken elgurulna a talajon a propeller forgásának irányába. Jobbmenetes hajócsavar esetén hátramenetben a hajó orra balra mozdul el.

A kerékhatást úgy képzeld el, mintha a hajó alja egy keréken elgurulna a talajon a propeller forgásának irányába. Jobbmenetes hajócsavar esetén hátramenetben a hajó fara balra mozdul el.

A kerékhatást úgy képzeld el, mintha a hajó alja egy keréken elgurulna a talajon a propeller forgásának irányába. Jobbmenetes hajócsavar esetén hátramenetben a hajó fara jobbra mozdul el.



18. Milyen és mekkora horgonyt használnak a kishajókon?

A CQR, Bruce és Delta horgonyoknál a hajó hosszát alapul véve méterenként 1,5 kg, Danforth horgonynál 1,0 kg-ot írnak elő. A gyakorlott horgonyzók általában az előírtnál nagyobb méretű horgonyt használnak.

A CQR, Bruce és Delta horgonyoknál a hajó tömegét alapul véve tonnánként 15 kg, Danforth horgonynál 10 kg-ot írnak elő. A gyakorlott horgonyzók általában az előírtnál kisebb méretű horgonyt használnak.

A CQR, Bruce és Delta horgonyoknál a hajó tömegét alapul véve tonnánként 1,5 kg, Danforth horgonynál 1,0 kg-ot írnak elő. A gyakorlott horgonyzók általában az előírtnál nagyobb méretű horgonyt használnak.



19. Hogyan osztjuk fel a térképeken a jelölt területet?

A hosszúsági körök északi és déli irányban 90-90°-ra, a szélességi körök keletre és nyugatra 180-180°-ra osztják a Földet, a fokokat 60 percre osztjuk. A távolságot Tengeri Mérföldben (Nm) mérjük, ami SI mértékrendszerben kifejezve 1.852 méter.

A szélességi körök északi és déli irányban 60-60°-ra, a hosszúsági körök keletre és nyugatra 180-180°-ra osztják a Földet, a fokokat 90 percre osztjuk. A távolságot Tengeri Mérföldben (Nm) mérjük, ami SI mértékrendszerben kifejezve 1.852 méter.

A szélességi körök északi és déli irányban 90-90°-ra, a hosszúsági körök keletre és nyugatra 180-180°-ra osztják a Földet, a fokokat 60 percre osztjuk. A távolságot Tengeri Mérföldben (Nm) mérjük, ami SI mértékrendszerben kifejezve 1.852 méter. <



20. Mit tudunk az anticiklonról?

Az anticiklonban a szél iránya táguló jellegű, az északi féltekén jobbra forog és felfelé áramlik, ezáltal a légtömeg adiabatikusan felmelegszik, a felhők feloszlanak.

Az anticiklonban a szél iránya táguló jellegű, az északi féltekén balra forog és lefelé áramlik, ezáltal a légtömeg adiabatikusan felmelegszik, a felhők feloszlanak.

Az anticiklonban a szél iránya "táguló" jellegű, az északi féltekén jobbra forog és lefelé áramlik, ezáltal a légtömeg adiabatikusan felmelegszik, a felhők feloszlanak.



21. Hogyan közelítjük meg a vízbe esett személyt?

Szabályos vízből mentés esetén negyed szélben, (kb. 60°) szél alatt (az Ő LEE oldalán, tehát a MOB van tőlünk a szél felé, a bummal átellenes LUV oldalunkon), a lehető legrövidebb úton, a lehető legrövidebb idő alatt érkezünk a mentendő személyhez.

Szabályos vízből mentés esetén félszélben, (kb. 90°) szél alatt (az Ő LEE oldalán, tehát a MOB van tőlünk a szél felé, a bummal átellenes LUV oldalunkon), a lehető legrövidebb úton, a lehető legrövidebb idő alatt érkezünk a mentendő személyhez.

Szabályos vízből mentés esetén negyed szélben, (kb. 60°) szél felett (az Ő LUV oldalán, tehát mi vagyunk a szél felé, a MOB a LEE oldalunkon), a lehető legrövidebb úton, a lehető legrövidebb idő alatt érkezünk a mentendő személyhez.



22. Hogy kell a motortüzet eloltani?

Motortűz esetén a motortérajtó gyors nyitása után a tűzoltókészülékkel eloltjuk a tüzet majd áramtalanítunk, elzárjuk a tüzelőanyagcsapot, nehogy visszaéledjen a tűz!

Motortűz esetén először áramtalanítunk, elzárjuk a tüzelőanyagcsapot, és ezután a motortérajtó nyílásán keresztül fújjuk be az oltóanyagot. A motortérajtót kinyitni tilos, mert a tűz oxigént kaphat!

Motortűz esetén először áramtalanítunk, elzárjuk a tüzelőanyagcsapot, és ezután a motortérajtó gyors nyitása után a tűzoltókészülékkel eloltjuk a tüzet.



23. Mi alapján ellenőrzik a kötelező felszereléseket a hajón?

A Hajósoknak Szóló Hirdetményben (HSzH) feltüntetik a kötelező felszerelések listáját a hajó méretei szerint.

A Hajólevélben rögzítik a felszerelések pontos listáját befogadóképesség szerint.

Az 5. számú felszerelési jegyzék a hajó hossza alapján határozza meg a szükséges felszereléseket.



24. Vízből mentés folyóvizen

A vízbeesett személy alá megyünk 8-10 hajóhossznyival, ott folyásiránnyal szembe állunk, és alulról, valamint szél alól közelítjük meg minimális, a kormányzáshoz éppen elég sebességgel. Az irányváltót üresbe kell tenni legkésőbb kb. egy hajóhossznyival a találkozás előtt. A hajónak annyira le kell lassulnia, hogy a vízbeesett személy megfogása biztonságos legyen.

A vízbeesett személy fölé megyünk 8-10 hajóhossznyival, ott folyásirány szerint hajózunk, és felülről közelítjük meg minimális, a kormányzáshoz éppen elég sebességgel. Az irányváltót üresbe kell tenni legkésőbb kb. egy hajóhossznyival a találkozás előtt. A hajónak annyira le kell lassulnia, hogy a vízbeesett személy megfogása biztonságos legyen.

A vízbeesett személy alá megyünk 8-10 hajóhossznyival, ott folyásiránnyal szembe állunk, és felülről, valamint szél felől közelítjük meg minimális, a kormányzáshoz éppen elég sebességgel. Az irányváltót üresbe kell tenni legkésőbb kb. egy hajóhossznyival a találkozás előtt. A hajónak annyira le kell lassulnia, hogy a vízbeesett személy megfogása biztonságos legyen.



25. A kishajó oldalmagassága:

A legnagyobb merülés síkja és a fedélzet felső élének legalacsonyabb pontja vagy - fedélzet hiányában - a folytonos oldallemezelés felső élének legalacsonyabb pontja között függőlegesen mért távolság.

A tényleges merülés síkja és az azzal párhuzamos olyan sík között függőlegesen mért távolság, amely felett a hajót nem lehet vízmentesnek tekinteni.

A hajótest vagy a gerinc legalsó pontja és a fedélzet legalsó pontja között a hajó oldalán mért legrövidebb függőleges távolság.


Ha többet szeretnél tudni ebben a témában a jelenlegi ismereteidnél, akkor kishajóvezető tanfolyamunkon várunk szeretettel!

Minden jó választ a Kötélhajó Vitorlás és Kisgéphajós Iskola "Kapitányképzés" tananyagából másoltam ki, ezekhez írtam kérdést és rossz válaszokat.

Örülök, hogy kitöltötted a tesztet!

Remélem, hasznosnak találtad ezt a néhány percet, és ezáltal biztonságosabban hajózol majd az elkövetkező években szkipperként!

Üdvözlettel:
Kötél János
oktató, hivatásos kishajóvezető

Az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat elfogadom.