Tudásteszt
Kötélhajó Vitorlás és Kisgéphajós Iskola

Köszöntünk a fedélzeten :)
Ha Növendékünk vagy, és így már végigolvastad és értelmezted a Kapitányképzés tananyagát, ellenőrizd le tudásod, hogy a gyakorlati oktatásra elméletből felkészülten gyere!

Ha érdeklődőként látogattál el hozzánk, akkor ez remek alkalom, hogy kiderüljön, szükséges-e Neked is részt venni a Kötélhajó Vitorlás és Kisgéphajós Iskola kishajós elméleti tanfolyamán, ahol az átadott ismeretanyaggal a Növendékeinket ilyen kérdések megválaszolására is, és a majdani biztonságos hajózásra is felkészítjük!

Kedvtelési célú kishajóvezető - Próba teszt

Kérünk, írd be a
a neved*:



A telefonszámod:



Az eredményed elküldéséhez az email-címed*:



1. Milyen távolságban kezdjük meg a kitérési manővert?

Az éppen elegendő távolságban kell elkezedeni elfordulni a másik hajó útjából, ami általában kb. 1,3 - 2,5 hajóhossz.

"A kitérésre kötelezett hajónak nem szabad az utolsó pillanatig halogatni a kitérési manőver megkezdését, inkább illik figyelemfelkeltő módon, jó előre, 10-20 hajóhossz távolságban határozott irányváltoztatással jelezni: Igen tudom, hogy nekem kell kitérnem, nyugodtan menjetek tovább, én biztosan kitérek."

A Hajózási Szabályzat szerint hullámmentes vizen 300 méterre a várható találkozási pont előtt kell elkezdeni a kitérési manővert.



2. Melyik szél hajtja előre és dönti meg a vitorláshajót?

A menetszél

A valódi szél

A látszólagos szél



3. Hogy hívják egymás között a balatoni vitorlázók a vitorláshajók hátsó vitorláját?

Denevér

Grósz

Spinakker



4. Mi történik, ha menet közben elengeded a jól beállított vitorláshajó kormányát?

A hajó billegni kezd és felborul.

A vitorláshajó elengedett kormánnyal a szél felé fordul. Dőlése megszűnik, a vitorlák lobogni kezdenek, kis ideig széllel szemben áll a hajó, majd egyik irányba elfordul.

A hajó visszafordul a part felé.



5. Beépített benzines Otto-motorral rendelkező kishajónál milyen műveletet kell végrehajtani minden motorindítás előtt?

Az ékszíj feszességének ellenőrzését

A motortér teljes kiszellőztetését.

A hűtőrendszer elzáró szelepeinek zárását.



6. Mire következtetsz, ha a vitorláshajód beépített motoroja erősen feketén füstöl?

Az erős fekete füst a hűtőrendszer meghibásodására utal.

Az erős fekete füst a kenőrendszer meghibásodására utal.

Az erős fekete füst az üzemanyagrendszer meghibásodására utal.



7. Mi a halzolás?

Az a manőver, amikor a vitoláshajó a szél irányában, (széllel szemben, orral a szél felé) megfordul.

A horgony elektromos csőrlővel történő felhúzása vihar közeledtekor.

A hátszélben történő csapásváltás. Veszélyes manőver, sokszor kell gyakorolni oktató felügyelete mellett!



8. Mi a Csöpi filmekből is ismert "dirk"? Hol található? Mi a feladata?

A dirk az állókötélzet része, a hátsó oldalon lóg az árbocról. A dirk a bumot (a nagyvitorla alsó merevítő rúdját) tartja meg, amikor a nagyvitorla nincs kifeszítve.

A dirk a futókötélzet része, a hátsó oldalon fut ki az árbocból. A dirk a bumot (a nagyvitorla alsó merevítő rúdját) tartja meg, amikor a nagyvitorla nincs kifeszítve.

A dirk a halzolás feszítő kötele, hirtelen átcsapódik a fedélzeten, ezért kell lehúzni a fejünket közben.



9. Mi a hagyományos hajóépítés sorrendje?

Először a merevítő vázszerkezet (a bordák és a gerinc) kerül kialakításra, a külhéj (fa hajóknál a karvel, klinker vagy a diagonál palánkozás) csak ez után épül rá erre.

Először a külhéj (fa hajóknál a karvel, klinker vagy a diagonál palánkozás) készül el, majd ezután következik ennek a merevítése a bordák és a gerinc (a vázszerkezet) segítségével.

Először a merevítő vázszerkezet (a kompozit hajótest) kerül kialakításra majd a külhéj laminálásával erősítik fel a karvel, a klinker vagy a diagonál palánkozatot.



10. A kétütemű motor abban (is) különbözik a négyütemű motortól, hogy:

A kétütemű motoroknál 2 főtengely fordulat alatt zajlik le 1 munkaciklus, a négyütemű motorok esetében 4 főtengely fordulat alatt zajlik le 1 munkaciklus.

A kétütemű motoroknál 1 főtengely fordulat alatt zajlik le 1 munkaciklus, a négyütemű motorok esetében 2 főtengely fordulat alatt zajlik le 1 munkaciklus.

A kétütemű motoroknál 1 főtengely fordulat alatt zajlik le 2 munkaciklus, a négyütemű motorok esetében 1 főtengely fordulat alatt 4 munkaciklus zajlik le.



11. Miből következtethetsz arra nyáron, hogy hamarosan jön a vihar?
A szél a partokról a tó közepe felé fúj, behozza a parti illatokat, körben a parton fehér felhők keletkeznek, a víz színe piszkosszürke, a viharjelzés percenként 45-ször felvillan.

A légnyomás gyorsan emelkedik, a hullámok tarajosak, a tó színe mélykékre váltott, és I. fokú viharjelzést kapcsoltak.

Az ég elszürkül, a karfiol szerű felhők magasra tornyosulnak, az idő fülledt, légnyomás csökken, a tó türkiz-zöld lesz, a viharjelzők igen-igen szaporán villognak..



12. Mi a különbség a hajóút és a víziút között?

A hajóúton vitoláshajók nem közlekedhetnek, a víziúton igen.

A hajóút a vízi útnak az adott vízállásnál hajózásra használt és jelzésekkel kitűzött része.

A víziút a hajóútnak az adott vízállásnál hajózásra használt és jelzésekkel kitűzött része.



13. Hol van a Balaton legmélyebb része?

A Tihanyi-szorosban keletkezett ~11 méteres hosszanti mélység, az árkot a Balaton ingázó áramlása mosta ki.

A Tihanyi komp-átjárónál kotorták ki, azért, hogy minden időjárási helyzetben biztonságos legyen az átkelés a tavon.

A siófoki kikötő bejáratánál, mert a Sió csatorna lefolyó vize elhordta az iszapot.



14. Szabad-e motorcsónakot használni a Balatonon?

A motorcsónakokat környezetvédelmi okokból kitiltották a Balatonról.

A Balatonon csak szolgálati célból és külön engedéllyel rendelkezők használhatnak belső égésű motorral motorcsónakot. Elektromos motorcsónakkal bárki hajózhat jogosítvány birtokában.

A Balatonon csak a Vízirendőrség járművei mehetnek belsőégésű benzines motorral hosszabb távon két kikötő között.



15. Melyik vitorláshajónak van előnye, ha egyiknek balra, a másiknak jobbra fújja a szél a vitorláját?

Az a vitorláshajó útjogos, amelyik balra fújja szél a vitorláját, és így jobbcsapáson, steuerboardon halad.

Az a vitorláshajó útjogos, amelyiknek jobbra fújja szél a vitorláját, és így jobbcsapáson, backboardon halad.

Az a vitorláshajó útjogos, amelyik jobbról kapja a szelet, és így jobbcsapáson, backboardon halad.



16. Milyen szabályok szerint közlekednek a csónakok és vízi sporteszközök?

Csónak vagy vízi sporteszköz más hajóval történõ találkozás, keresztezés és előzés esetében a kishajóra vonatkozó szabályokat alkalmazza.

Csónak vagy vízi sporteszköz más hajóval történõ találkozás, keresztezés és előzés esetében a tavi hajózásra vonatkozó szabályokat alkalmazza.

Csónak vagy vízi sporteszköz más hajóval történõ találkozás, keresztezés és előzés esetében a sporthajókra vonatkozó szabályokat alkalmazza.


Örülök, hogy kitöltötted a tesztet!
Szöveges üzenetet is küldhetsz:

Ha érdekel a vitorlázás vagy a motorcsónak vezetés, esetleg szeretnél jogsit (Kedvtelési célú vitorlás és kisgéphajó vezetői engedély) is szerezni, és szimpatikusnak találod az itt tapasztaltakat, akkor jelezd szándékod üzenetben, vagy hívj fel telefonon!

Üdvözlettel:
Kötél János
oktató, hivatásos kishajóvezető


Az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat elfogadom.