Oktató vitorlástúra az Adrián

1 hajó 7 kormányos 1 szkipper - és a legénység 8 tagja Hölgy :)

Idén is 16 méteres hajót választottunk magunknak az adriai vitorlázáshoz - kényelmes, biztonságos, tágas, miért mennénk kisebbel?
Vitorlásiskolánkban végzett Növendékeink körében hirdettük meg a vitorlástúrát az Adriai tenger középső részére, nem kellett sokáig várni, 1 hét alatt megteltek a kabinok :)

Jöttek "laikus" utasok is a végzett kapitányok mellett, de szerencsére olyan ambíciózus csapatból állt a legénységem - pontosítok: a LEÁNYSÁGOM, - hogy én magam csak akkor álltam a kormány mögé, ha épp valami új fogást mutattam be valakinek, egyébként szkipperként a két kormány közt a "kispadon" volt a helyem! :))

Péntek éjjel a Balaton partjáról, Alsóörsről indultunk Murter szigetére és korán reggel, a Marina Hramina üres strandján ünnepi hangulatban élveztük a reggeli napfény ragyogó sugaraival a tenger morajlását!

Murter egyébként varázslatos kis város. Hatalmas kikötői tömegével fogadják a szombati turnusváltásra érkező "egyhetes" hajósokat, de nagyon sok hajótulajdonosnak is ez a báziskikötője, hisz a sekély víz a védett öbölben biztonságos menedéket nyújt rossz idő esetén is!

A murteri kikötő praktikus kiindulópont egy egyhetes vitorlás kirándulásra, könnyen fel lehet tölteni a hajókonyha esetleg hiányos élelmiszerkészletét, és ha vásárlás közben valaki megéhezik, hangulatos éttermek egész garmadája kínálja ízletes tengerparti ételeit a szárazföldről érkezett nyaralóknak!

Az öböl bejáratánál felállított hinta fantasztikus ötlet, ügyesek a horvátok, mert valószínűleg nem hagyja ki senki ezt a számukra laza reklámlehetőséget - ha az ember épp nem a hajóval billeg, akkor a faragott "MURTER" felirat alatt szédítheti magát!

De vissza a kikötőbe: A hajóátvétel zökkenőmentesen zajlott, az irodában nagyon kedvesen fogadtak a hölgyek, gyorsan túl voltunk az adminisztráción - a Jachtakadémián @www.mja.hu@ szerzett tengeri jogosítványomat és rádiós képesítésemet persze már bő egy hete elküldtük e-mailen a charter cégnek.
A 7 napra szóló új otthonunk üzemanyaggel, édesvízzel feltöltve, szép tisztára kitakarítva, illatos ágyneművel várt bennünket, egyedül a hűtőnek volt kissé intenzív hal szaga, de hát ezen a tengeren vitorlázva nem szabad kiakadni.. ..mi frissen fogott feketekagylóval színesítettük az út során az étlapot, de erről majd később..

Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás A 2020. augusztusi útvonalunk:
Murter > Kaprije > Vodice > Rogoznica > Primosten > Krka folyó > Skradin > Zmajan sziget > Murter > Beach uvala > Murter

148 tengeri mérföldet hajóztunk 6 nap alatt, legnagyobb részt vitorlával, éjszakai hajózásben is volt részünk, rengeteg érdekes manővert hajtottunk végre, jó összmunkával!

Ahogy a szombat a hajó belakásáról és a vele való ismerkedésről szólt, a vasárnap már a vitorlázásról!
Menetben is ki kellett ismernünk a hajót, ezért hamar vitorlát akartunk bontani, hogy úgy szeljük a habokat. Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás

Elindultunk hát egy hetes túránkra.
A Murteri öbölből kihajózni már eleve nagy élmény, a bejáratnál lévő kardinális bójákat kerülgetni jó navigációs bemelegítés a a szigetek közötti vitorlázáshoz.

Már nagyon vártuk mindannyian, hogy a tengert végre ne csak lássuk, hanem érezzük is, Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás így gyorsan kerestünk egy alkalmas öblöt, ahol frappáns horgonyzás után már csobbantunk is a vízbe. Hamar elszabadultak a supok is a hajóról és ismét megkezdtük vidám, vihogós, supozós, sznorklizós, hajóról ugrálós barátkozásunkat az Adriával:)

A fürdés után vitorlát bontottunk és Vodice felé vettük az irányt, hogy a már jól ismert kikötőben eltölthessük első idei éjszakánkat. A szél meglehetősen beerősödött mire Vodicebe értünk. A parton már várt bennünket a kikötőmester, kapitányunk és kormányosunk összmunkájával szépen kikötöttünk, nem úgy mint a kicsit később érkező német csapat, akiknek próbálkozásait az erős lefújó szélben a fél kikötő aggódva nézte. Végül a kikötőmesterek segítőkészsége mentette meg a helyzetet, motorcsónakkal bevontatták a helyére a nehezen kezelhető hajót.

Az izgalmas kikötési manőver után a városka megcsodálása következett.
Vodice aranyos kisváros Dalmácia középső részén, hangulatos sétáló utcával, szép terekkel, reggel fantasztikus piaccal. A legjobbak viszont az éttermei, amik csak pár lépésre vannak a kikötőtől. Így meg is látogattuk az egyiket közösen a csapattal. Idén sem csalódtunk, sem az ételekben, sem a horvát emberek kedvességében.

Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás "Szerencsére másnapra sem vált szélcsendessé az idő, ezért úgy döntöttünk, hogy megállás nélkül vitorlázunk legtávolabbi úticélunk, Rogoznica felé. Elképesztő száguldásban volt részünk!..." Az egész csapat összefogva dolgozott: kötelet kezelt, csörlőzött, kormányzott, hogy a hajónak ne csak a motorja duruzsoljon, hanem a hófehér vitorlákat is láthassuk.

Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás Partmenti hajózáson voltunk, de ez nem azt jelenti, hogy állandóan a szigetek között bujkálunk.. Kint a nyílt tengeren vitorlázni az igazi élmény, ha egy ekkora hajón nyaralunk egy hétig :) A Mulo világítótorony környékén Rogoznica előtt készítette Évi a videót, amint a széllel szembefordulva csapást váltunk. Nézzétek meg, érdemes! >>

Mulo világítótorony - Rogoznica

Elképesztő száguldásban volt részünk, nagyon élveztük a szeles, dőlős vitorlázást. Olyannyira, hogy nem is nagyon akartunk a szél szárnyán hamar elért Rogoznicaban még kikötni, Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás így elhajóztunk a közeli Muló sziklán álló világítótornyot megcsodálni. Sajnos itt a szél nem kedvezett a horgonyzásnak, de mindent nem akarhatunk egyszerre:) A vízről is csodás volt a látvány.
Rogoznica is kínált még izgalmas felfedeznivalókat, így sok fotó elkészítése után mégiscsak a híres Marina Frapa felé vettük az irányt. Rogoznica városa nincs túl messze a kikötőtől, de ami igazán izgalmassá teszi az itt töltött időt, az a nagyon közeli "Sárkány szeme" nevű tó.
Olvastuk, Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás hogy a környékbeliek kedvenc helye, mert jókat lehet ugrálni a partfal magasabb szikláiról a 15 méter mély, szinte feketének tűnő, erősen sós tó vízébe.
Közülünk is akadtak bátor vállalkozók, akik 3-5 méteres magasságból ugrálták csodaszép talpasaikat. A "csak" megmártózoknak is akadt élmény, mert a nagy sótartalom miatt erőkifejtés nélkül lebegtünk a víz tetején vagy benne.
Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás Rogoznica csodái ezzel nem érhettek véget, az izgalmakat a tó fölötti hegyről csodált naplemente esztétikai élményével fejeztük be.

Primosten

A másnap már kicsit szélcsendesebben köszöntött ránk, de sebaj, mert a hajón nem csak "vitorlanarkósok" utaztak, hanem a víz szerelmesei is, így nem volt gond, ha a sok hajózás közben akadt alkalom a hűs Adriában kicsit megmártózni.
Nem telt el túl sok idő, hogy megpillantsuk Primosten két öble között magasodó dombot, tetjén a 17 méter magas Lorettoi Szűz Mária szoborral.
Behajóztunk Primosten Kremik kiköjébe, ami csendes, nyugodt vízzel és mindennel felszerelve várja a hajósokat.
Gyors parti fürdés és csinosítás (sminkelés, cicomázás, stb. a szerk. megjegyzése) után a kikötő szárazföldi bejáratánál bepantattunk két kisbuszba, amik néhány perc alatt egy ékszerdobozba repítettek bennünket.
Primosten Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás városa egy pici félszigeten áll, a legmagasabb pontján csodálatos és kissé abszurd a naplementében gyönyörködni, mivel a templomot a temető veszi körül. Fura volt a nem is túl régi sírfeliratok között állva csodálni a naplementét. Ha elvonatkoztatunk, akkor viszont valóban leírhatatlan látványban lehet részünk.
Sötétedés után is jó élmény a város emelkedős, macskaköves utcácskáin sétálni. Lebattyogni a zegzugokon a part közelébe, hallgatni a parti sétányon a tenger morajlását, bejárni a sziklákat, amik fölé egy, egy helyen leleményes étteremtulajdonosok teraszokat telepítettek. Ha valaki szeretné igazán romantikus helyen elkölteni a vacsoráját, itt biztos megteheti.

A csapat különváltan fedezte fel a várost, így estére a főtérre beszéltük meg a találkát. Jó döntés volt, hisz minden nyáron zenés esteket tartanak ezen a téren, így mi is élvezhettük egy fiatal csapat régi slágerekből álló koncertjét, Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás amin a bátrabb Útitársak még táncra is perdültek:) Visszafelé a buszban azon tűnődtünk, miként lehet ezt a napot és estét überelni. Lehetett:)))
Másnap Vitorlás oktatás nyaralás közben az Adrián - Kötélhajó Sétavitorlázás és Oktatás 3 elszánt hajós hajnalban megmászta a "hegyet", hogy közeli fotókat készíthessenek a napfelketében békésen pihenő társaiknak az őket, Primosten városát és a környező öblöket őrző Lorettói Szent Szűz mozaikkal kirakott monumentális szobráról.